Marszałek Senatu RP 12 grudnia 2017 roku otworzył w Senacie konferencję „Szkoła wspólnotą wychowującą i kształcącą dla Niepodległej”.
„Tu, w parlamencie, kształtując prawo, pracujemy dla następnych pokoleń (...) Musimy zadbać, aby wszystkie dzieci miały dobrych nauczycieli, rzetelną szkołę. Dbając o edukację, dbamy o młodzież, o rozwój talentów, o naszych następców” – mówił marszałek Stanisław Karczewski, otwierając w Senacie 12 grudnia 2017 r. konferencję „Szkoła wspólnotą wychowującą i kształcącą dla Niepodległej”, zorganizowaną przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu oraz Katedrę Dydaktyki i Edukacji Szkolnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
„Patriotyzm zaczyna się od miłości bliźniego i zobowiązania wobec naszych poprzedników. To są te najgłębsze i pierwotne źródła patriotyzmu” – przekonywał przewodniczący Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senator Kazimierz Wiatr. Jak mówił, wychowanie do patriotyzmu jest zadaniem przede wszystkim rodziny. To ona przekazuje przywiązanie do tradycji, kultury i wiary przodków. W działaniach tych wspierana jest przez szkołę i Kościół. Zdaniem senatora Kazimierza Wiatra w dzisiejszych czasach w wychowaniu do patriotyzmu potrzebna jest synteza tradycyjnych wartości z nowoczesną techniką.
„Ogniwem łączącym każdą wspólnotę są wartości. Nie zbudujemy szkoły bez wartości i ich urzeczywistniania” – mówiła prof. Krystyna Chałas, kierownik Katedry Dydaktyki i Edukacji Szkolnej KUL. Jej zdaniem podstawą budowania szkoły jako wspólnoty jest edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom. „Wychowanie bez wartości jest jak pusty dzwon – rozkołysany nie wydaje dźwięku” – mówiła i zachęcała: „uczmy się wiedzy o wartościach i uczmy młodzież o wartościach”. Zaproponowała, aby szkoły w 100. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę przygotowały m.in.: 100 biografii nauczycieli – autorytetów pedagogicznych, mających osiągnięcia wychowawcze i dydaktyczne, 100 biografii uczniów – wzorów osobowych godnych naśladowania, 100 indywidualnych programów kształcenia uczniów, 100 projektów badawczych uczniów, 100 programów edukacji aksjologicznych i wychowania ku wartościom, 100 działań i wydarzeń pogłębiających patriotyzm uczniów.
Wiceminister edukacji Maciej Kopeć poinformował, że w roku szkolnym 2017/2018, ogłoszonym Rokiem dla Niepodległej, zaplanowano m.in. zorganizowanie przez szkoły wystawy „W pamięci zapisane”, przeprowadzenie ogólnopolskiego konkursu „Poezja dla Niepodległej”, konkursu na powieść lub opowiadanie o ludziach zasłużonych dla odzyskania niepodległości przez Polskę „Zapamiętane, nie zapisane”, opracowanie interaktywnej gry „Wolność – godność – niepodległość”, przygotowanie dla uczniów szkół polskich za granicą aplikacji mobilnej w językach polskim, ukraińskim, litewskim i angielskim popularyzującej wybitnych Polaków z Kresów wschodnich. Niektóre działania resort edukacji będzie realizował wspólnie z resortem kultury w ramach rządowego programu NIEPODLEGŁA na lata 2017–21.
Uczestnicy konferencji zapoznali się także z projektami historyczno-kulturowymi i społecznymi zrealizowanymi przez szkoły zrzeszone w Towarzystwie Gimnazjów Poszukujących z Małych Miast i Wsi („Znaki wiary i pamięci”, „Gmina Korycin i jej mieszkańcy w pożółkłych fotografiach” czy „Skarby naszego regionu”), Szkołę Podstawową im. Ludzi Morza w Mścicach („Tę historię warto zachować – wspomnienia mieszkańców gminy Będzino”) i ks. Zbigniewa Krasa w Lipnicy Murowanej (ustalenie autorstwa pieśni „Nie rzucim, Chryste, świątyń Twych”).
Źródło: Senat RP